Totalt antall sidevisninger

mandag 21. november 2011

Om å ha troen på seg selv

Jeg trodde jeg aldri skulle sovne i gårkveld... Jeg lå og tenkte og tenkte på skriveprøven jeg straks skal avlevere. Jeg har hele veien jobbet på og tenkt positive tanker, - tenkt tanker etter "loven om tiltrekning", samtidig er det nok en liten stemme som sier; dette klarer du ikke, Liv Hege. Dette er for stort for deg, for vanskelig, for mye research, for langt...
Men så prøver jeg å dytte den negativet stemmen langt vekk, langt under senga, inn i en krok, og tråkke på den... Jeg vil ikke at det er noe i meg som sier at jeg ikke klarer det.

Det jeg mener er, at jeg vil ikke tvile på meg selv mens jeg faktisk jobber iherdig med saken. Det er som å sette utfor på slalåm, og i det du gjør det, sier du til deg selv: Dette klarer jeg ikke! Dette klarer jeg ikke! Selvfølgelig klarer du det ikke, da!! Da er det dømt i utgangspunktet!

Hvis jeg ikke klarer å komme igjennom dette skrivenåløyet, så skal det ikke ha stått på meg selv!! Det er det som er det vesentlige! Jeg skal hele tiden ha hatt troen på meg selv, hvis ikke er løpet allerede kjørt.

Så... Jeg SKAL klare å nå de målene jeg har satt meg,- nemlig å klare og fullføre skriveprøven med all den innlevelse og fantasi og research det innebærer... Mer kan ikke jeg styre....

Her er det bare å fare hjem fra jobb denne uken, for å skrive....
Nyt dagen alle sammen, med deres store og små prosjekter!

6 kommentarer:

  1. Kjenner godt til den følelsen som kommer om kvelden når vi skal sove og jeg vet det er vanskelig å få den så langt inn i kleskapet eller i ei krå slik at den slepp. Noe som hjelper meg er å bruke pusten - tenk på pusten først gjennom neseborene - kjenn på den - gå deretter til pusten i bringa - kjenn på den - fortsett videre til pusten i magen og kjenn på den der. Gå så tilbake til der du syns det er best å kjenne på den og prøv å holde tankene der. Om du ikke får bort tankene da - ja så har du iallefall oppnådd å vere tilstede i selve livet ei lita stund og også fått litt avspenning som vil gjøre godt videre.
    Lykke til - jeg sender ståpåklemmer sørover

    SvarSlett
  2. Liv Hege, tror egentlig, at det altid er sådan. Tvivlen er troens trofaste følgesvend. Den dér stemme vil altid være der, sige nej, det klarer du ikke, men måske hører det bare med. En ekstra udfordring. Det, det handler om, og som du også så fint skriver, er at gøre sit bedste. På sin måde. Resten er op til Guder og tilfældigheder. Smag og behag.

    Hvis det ikke bliver, så kommer der noget andet. Noget bedre. Set på den lange bane giver det altid mening. Tænker jeg. Så stå på og tro på dig selv, giv det dit bedste bud. Jeg krydser fingre for dig, min ven. Klem.

    SvarSlett
  3. Jeg pleier å si til elevene mine at de ikke kan gjøre bedre enn det beste de kan! ;-) jeg tenker at det er en god regel..samtidig vanskelig.
    Jeg vet at du er flink .. og hvis prøven ikke går som du ønsker .. så er du noen likevel-som kan skrive!
    Lykke til.

    SvarSlett
  4. Selvfølgelig kan du det du brænder for Liv, motivation er et herligt brændstof og er det noget der optager dig vil det også lykkedes, sig til dig selv, "alt er OK, ud af mine anstrengelser kommer et dejligt positivt resultat og jeg vil opleve en vidunderlig succes".
    I kærlige tanker, god Mandag aften.

    SvarSlett
  5. Vi må satse og våge! Kanskje lykkes det ikke alltid, men "den som intet våger, intet vinner", sier et gammelt ord, og det er absolutt noe i de gamle ordakene. Jeg krysser fingrene for deg! Du vil så sterkt, og det er en drivkraft som gir resultater. Det verste som kan skje er et nei, og et nei kan faktisk inspirere en til å gå videre. En må aldri gi opp det en tror på!
    Takk for råd om pålogging. Gjør som deg iblant, da går det som regel bra.

    SvarSlett
  6. Takk for herlige kommentarer, alle sammen! Internett ligger helt død hjemme nå, derfor får jeg ikke svart dere, eller lagt inn flere innlegg. Er på jobben nå, og har kun tid til å skrive disse kommentarene. Håper inderlig nettet er oppe og går når jeg kommer hjem. Telenor skjønte ingenting av saken i går...
    Ha en flott dag alle sammen!

    SvarSlett