Totalt antall sidevisninger

onsdag 12. oktober 2011

Onsdag er en oransje dag

Onsdag. Det er en oransje dag. Det vil si at inni hodet mitt er onsdagen oransje. Det er  merkelig at jeg ikke har tenkt på det på den måten før... Men nå som jeg lar alle ord og tanker strømme fritt, etter at jeg kom over diagnosen synestesi, så ser jeg jo mer og mer...
Det har jo vært der hele tiden, men jeg  har tydeligvis prøvd å ignorere det, for det har "skurret med virkeligheten".
Jeg ser jo tydelig nå at hver ukedag har sin farge... Og da skjønner jeg også hvorfor det blir "feil i hodet mitt" når jeg bruker for eksempel dataprogrammer i undervisningen - som viser helt andre farger på ukedagene. Ukedagene som jeg forholder meg til hver dag på dagtavla jeg har hengt opp...
Det er da jeg kan tenke at det er sånn det må føles innimellom når man har autisme. Slik man opplever verden inni hodet sitt, stemmer ikke med den som er utenfor...
Kanskje det er pga. synestesi at jeg jobber med barn med diverse diagnoser - fordi jeg "forstår" så mange av dem... Kanskje det er pga. synestesi at jeg elsker å skape og skrive... slik at jeg får ut alt som beveger seg og viser seg i hodet mitt... Ikke godt å si, men det er moro å leke med disse tankene.
Det er fascinerende å oppdage at faktisk den "fargeverdenen" som befinner seg inni hodet mitt, opplever også mange andre på sin måte,- selv om vi ikke ser de samme fargene på de samme ordene, tallene og bokstavene.
Nå skal jeg ut å ta fatt på den oransje dagen. Og faktisk... så starter jeg med å undervise i kunst og håndverk i de tre første timene. Skapende, fargerike timer med lærevillige, flotte elever.
Bruk onsdagen på din fargerike måte!

3 kommentarer:

  1. God morgen! Dette er så spændende, at jeg lige måtte omkring dig og læse, inden jeg gik tur med hundene! ;) Onsdag er orange. Det lyder godt, for orange er for mig ensbetydende med kreativitet. Ild. Og den brænder i mig og jeg vil skrive i dag. Efter hundetur! ;)

    Men altså, det er virkelig spændende, det du fortæller om. Jeg glæder mig til at læse og lære mere. Og det er som du skriver, når man først har fokus på noget og tillader det, så åbner der sig døre og vinduer, man slet ikke havde drømt om. Det begynder at strømme. Det samme sker for mig på en helt anden måde og det har direkte forbindelse til min kreativitet. Det må jeg fortælle om en anden gang! ;)

    Ønsker dig en flot orange onsdag. Klem.

    SvarSlett
  2. Håper din oransje dag var flott - her har dagen vore lys og solfyllt og det blir jo nesten oransje det og.

    Fin kveld til deg:-))

    SvarSlett
  3. Så spennende å lese om! Og så rart når noe liksom faller på plass. Akkurat som min opplevelse av å lese om det å være høysensitiv på en blogg jeg dumpet innom helt tilfeldig...

    SvarSlett