Totalt antall sidevisninger

tirsdag 11. oktober 2011

Jeg har diagnosen synestesi

Jeg har fått svaret! Det er bare helt utrolig - og ennå mer fascinerende! Hurra for bloggeverdenen! Er det noe man lurer på, så får man svar! Og det mest rare, er at det var min gamle barndomsvenninne (som jeg ikke har sett på veldig mange år) som gav meg svaret- (se kommentarene på innlegget "Jeg ser farger") Det at jeg ser farger på tall, bokstaver og ord... er et fenomen som kalles synestesi.
Etter å ha googlet ordet, dukket det plustelig en helt ny verden opp for meg. Vel, det er ikke helt riktig, for den verdenen var ikke ny for meg, den var meget velkjent.

Det er enormt mye å finne om temaet, og gjett om jeg skal oppdatere meg på fronten. Dette er klippet fra Illustrert vitenskap:

"Kortslutning i hjernen gir oss en 7. sans

Noen mennesker opplever at sansene blandes, slik at de f.eks. oppfatter tall eller bokstaver i farger. Synestesi heter denne evnen, og forskerne er nær ved å forstå hvordan den oppstår i hjernen. Noen forskere mener at synestesi er en tilleggseffekt av evnen til å tenke kreativt, og at det har hatt stor betydning for utviklingen av språket. "

Nå skjønner jeg så mye mer... hvorfor jeg er såpass kreativ. Når jeg skriver fortellinger og bøker, så er det som jeg maler flotte bilder med farger. Det er jo sånn vi billedlig sier, men for meg - har det altså en sterk sannhet.
Aldri trodde jeg at jeg skulle bli så glad for å få en diagnose!

3 kommentarer:

  1. Hvor flot! Altså Liv Hege, den historie kan jeg virkelig mærke komme. Det emne, den evne og det potentiale, der ligger i fænomenet, ja du har det vist selv sådan nu! ;) Jeg glæder mig!

    Nu vil jeg skrive dagens blogindlæg. Jeg blev bare så nysgerrig, da jeg så din overskrift. Og ja, det var da den fineste diagnose at få. Den kan du være stolt af. Skriv min ven, skriv! :)

    Klem.

    SvarSlett
  2. Så artig at det faktisk er et fenomen! Jeg hadde aldri hørt om det før, og ble jaggu inspirert selv. Selv om jeg er kreativ med ord, og "alltid" har skrevet, har jeg aldri sett farger på bokstaver/ord. Men så er jeg ikke særlig kreativ når det kommer til maling/handarbeid osv., så det er mulig det er en sammenheng der.

    Gratulerer med en diagnose! :)

    SvarSlett
  3. Hei-vil bare ønske deg tillykke med en diagnosen Synestesi-jeg fikk aha-opplevelsen da j leste en artikkel for hele 12 år siden....til da trodde jeg alle så bokstaver,tall,ukedager,måneder helt automatisk med nøyaktig de samme farger som meg.... Og de kan jo være finuerlige....,som mørk korngul, eller dus offhvite m en anelse blåskjær osv
    Mine farger har vært helt konstante så langt jeg kan huske, og vil være d livet ut.
    som utdannet billedkunstner og utøvende kunstner, vet j at dette er et redskap man hverken kan lære eller kjøpe-jeg benytter Ittens fargehjul og Goetes fargelære i undervisning, men selv vet jeg at fargekombinasjonene som ligger latent i meg er hinsides all teori....takk for ditt blogginnlegg om Synestesi. Jeg blir alltid så glad og inspirert når j leser om det. Mvh Verena Waddell

    SvarSlett