Totalt antall sidevisninger

søndag 25. august 2013

Novelletid

   Hverdagen er tilbake, og med den er livet aktivt igjen. Jeg er mest skapende og kreativ når jeg har mest å gjøre. Merkelig, men sånn er det. Har jeg lenge fri fra lærerjobben, så daler også kreativiteten, og dovenheten kommer snikende. Det betyr jo at jeg også klarer å slappe av innimellom. Og DET er også viktig.
 
 Ny timeplan, nye elever, nye utfordringer. Det krever, men jeg liker det. Det er jobben min. Allerede har nye gullkorn fra elever blitt skrevet ned, nye personligheter har fått vise seg,- og dette gir igjen gryende spirer til nye tekster jeg vil skrive.
 
   Det gir alltid en stor glede hver gang jeg får antatt en novelle, og her om dagen fikk jeg antatt den novellen jeg skrev om i blogginnlegget 1. august: "En setning kan bli til en hel novelle".
Jeg sendte novellen først til ett ukeblad. Tilbakemeldingen jeg fikk var at den var velskrevet og god, men de synes den var litt gammelmodig. De ønsket ikke å kjøpe den. Ok, tenkte jeg. De sa den var velskrevet og god - da må den vel passe et eller annet sted. Og neste ukeblad jeg sendte den til, ville veldig gjerne kjøpe den. Så rådet mitt er: har man skrevet en novelle man har tro på, så send den rundt til alle blader som tar inn noveller. (et blad av gangen) - og plutselig får man napp et sted! Kjempemoro!
 
   Nå skal jeg i gang med å skrive på en ny novelle. En julenovelle som begynner å haste.... Og når jeg MÅ komme på et lurt plott eller god idè... ja, da virker hjernen rimelig tom... Men jeg har tro på at "den gode idèen" jeg trenger veldig kjapt nå, at den ligger der og lurer i hjernebrasken et sted.      
   Kanskje har jeg allerede sveipet innom den... Jeg er helt sikker på at den dukker opp rimelig snart. Den må det. Det er nemlig en bladredaksjon som venter på en julenovelle fra meg....
God søndag til dere alle! :-)

2 kommentarer:

  1. Hei Liv-Hege!
    Herlig å høre at inspirasjonen din er tilbake. Slik er det litt her også - men kanskje med litt motsatt fortegn. Også for meg har hverdagen startet, det betyr stillhet i huset fra morgen til ettermiddag. Jeg koser meg veldig på hjemmekontoret mitt, og sannelig poppet det inn en liten novelle her om dagen.

    Lykken er å kjenne inspirasjonen strømme!

    Godt tips om å sende til flere, det har jeg ikke prøvd i særlig grad.
    Ønsker deg en kjempefin dag.
    Klem fra LK

    SvarSlett
  2. Fint tips du kommer med her. Har en tro på noe, skal en ikke gi seg. Og så glad jeg er for at vi har møtt hverandre - endelig.

    Flott at inspirasjon og ståpåhumør er tilbake. Jeg jobber også best når jeg har mye å gjøre. Liker å ha mange oppgaver, jeg - men liker ikke stresset. Det er en forskjell der.Ønsker deg en riktg fin kreativ høst. Og si fra når bladet med novellen kommer. Klem

    SvarSlett