Totalt antall sidevisninger

lørdag 24. september 2011

Forfattervenner er viktig!

Når man er lidenskaplig opptatt av stemninger, flyt og magi... Når man vil male vakre bilder og scener og filmer... med ord, - ja, da er man kanskje ikke en av massen. Ingen A4-person, for å si det sånn. For å skrive er ikke enkelt. Det er krevende som fytti fy, til tider, men allikevel er det noe som driver en videre og videre og videre...
Det er ikke alle som forstår denne lidenskapen. Som forstår oss forfattere. Og det er helt forståelig, tenker jeg.
Man kan heller ikke belemre alle og hvem som helst med sine rare tanker om formuleringer, ordspill og lek med ord... Og da.... DA er det utrolig godt å ha folk som man kan henvende seg til, som virkelig forstår! Det er så godt å vite at det finnes andre som er på samme planet som en selv, og som skjønner når man flyr rundt med penn og papir i perioder. Som skjønner når man midt oppi å skrive en historie, og det er så spennende, så trist eller så morsomt ... at den virkelige verden bare kan seile sin egen sjø, for en stakket stund... Som skjønner at alt annet stopper opp når man er inni en annen verden. En fiktiv verden som man skaper selv.

Jeg er så heldig at jeg etter hvert har fått noen gode forfattervenner. Krimbokforfatter Anita Berglund har blitt en nær og god venn, og vi kan dele mange tanker og frustrasjoner og gleder rundt skrivingen vår, selv om vi har skrevet veldig forskjellige ting.
Liz Bente Dæhli har jeg i løpet av det siste året, vil jeg si...også fått veldig godt kontakt med. Hun skriver barne -og ungdomsbøker, så vi har gitt ut bøker for samme aldersgruppe. Det er godt å kunne ha en "sparringspartner", og det tror jeg nok vi kan bruke hverandre til...
Jeg føler meg veldig beæret da jeg i dag fikk oversendt noen sider fra hennes siste manus , for å høre hva jeg synes. Hun vil ha min mening! Og da skal man også være ærlig med hverandre. Det er det vi lærer av. Spennende...
Jeg har også fått en god forfattervenninne i en forfatter som jeg aldri har møtt, men som jeg har skrevet masse med på mail, og som jeg har snakket med i telefonen. Anne-Gry Blikom er bare novelledronningen, spør du meg! Det er ikke mange som skriver sååå gode og så mange noveller som henne! Hun har publisert massevis av noveller i bladene Allers og Familien, blant annet. Hun har også fått gitt ut en barnebok, og mer kommer...
I tillegg har jeg kontakt med andre forfattere sånn innimellom på mail, og det setter jeg stor pris på.
Vi snakker samme språk, vi skjønner hverandre, og vi backer hverandre opp når det er nedturer og man står fast. Og vi gleder oss med hverandre når ting går bra!
Tusen takk, kjære forfattervenner, for at jeg har fått lov til å bli kjent med dere! Dere beriker meg stort!! Og det er deilig å kjenne noen som er i samme båt som meg...

4 kommentarer:

  1. Så fine og gode ord, Liv Hege! Du skal vite at det er en STOR glede å kjenne et så varmt og berikende menneske som deg!! :) Stor klem fra Anne-Gry!

    SvarSlett
  2. Eg skjønar godt at slike vener er gull verdt! Menneske som forstår skriveglede og skrivefrustrasjon, blant anna:) Håpar eg også får eit slik nettverk etter kvart, kjekt å fylgja med deg i alle fall! :)

    SvarSlett
  3. Ja, det er godt å ha en viktig og godt nettverk rundt seg! Det er viktig, og jeg setter stor pris på det. Det er også veldig berikende å bli kjent med en så god dikter som du er, "Røsslyng"! :-) Det blir spennende å følge diktboka di...:-)

    SvarSlett
  4. Sitter og leser innlegget ditt og smiler, kunne skrevet det selv. Det er verdifullt å møte mennesker som bare vet og forstår, hvor ikke så mange ord skal sies før den andre nikker og smiler. Alle trenger vi denne følelsen og bekreftelsen på å bli sett og at en kan få lov å bare være den en er og det er helt greit,- helt normalt, - hmmm normalt :-)Det er godt å ha noen som forstår at en iblant bare blir "borte", forsvinner inn i egne skapte univers for så å dukke opp igjen når er klar for det. Noe annet en også forstår å sette pris på er de en lever sammen med eller er i en nær relasjon til som ønsker og streber etter å imøtegå ens noe ( fra utsida)ubegripelige adferd i perioder ( hmmm, dette må jeg skrive mer om )Vi har så mye å være glade for Liv Hege, som forfattervenner, de som er rundt oss og heier fra sidelinja og alle reisene i skapte univers. Ha en strålende søndag!

    SvarSlett