Totalt antall sidevisninger

søndag 5. august 2012

Kreativiteten blomstrer

   De siste dagene har jeg endelig tillatt meg selv å være kreativ igjen. Jeg har ikke malt, men jeg har skrevet nye historier og nye noveller. Herlig og befriende. De siste månedene har jo gått med til novelleredigering om og om igjen. Jeg har lært masse, og det har vært et stort og nødvendig arbeid. Men akk, så kjedelig... men nå begynner jeg å se fruktene av alt jeg sådde i våres... Dvs. når jeg nå skriver på nye ting, ser jeg lettere de feilene jeg ikke så tidligere. (undertekst, forfatterens tanker, klisjeer, unødvendige ord, osv)
  
Jeg kontaktet Magic Magasin her om dagen og lurte på om de var interessert i å høre om min opplevelse fra øya Spinalonga. Det hørtes interessant ut, sa de, men jeg måtte skrive den "på spec". Siden jeg ikke ante hva "på spec" var, måtte jeg forhøre meg om det. Svaret jeg fikk, var at jeg gjerne måtte sende dem historien, men det var ikke garanti for at den kom på trykk.
Ok, jeg tok sjansen... skrev meg gjennom flere sider - historikk og selvopplevde ting...
Jeg sendte den over - og fikk svar etter tre timer! Da var historien allerede lest og de ville kjøpe den!
Yes! Den kommer på trykk i desembernummeret, fikk jeg høre. De ønsket også at jeg skriver en julenovelle for dem, noe jeg gjør mer enn gjerne! Forøvrig skrev jeg påskenovellen i bladet, nå sist påske.
   Ellers har jeg nettopp satt et punktum for en annen novelle som jeg ikke har fått ut av tankene. Nå er den nedskrevet og sendt inn til et ukeblad. Så gjenstår det å se hva svaret blir...
   Ellers kan jeg nevne at jeg har skrevet novellen i bladet Familien som var i handelen forrige uke samt neste uke. Når det er sagt, så ante jeg ikke at den kom på trykk, for det er så veldig lenge siden jeg sendte den inn... I mellomtiden er den skrevet litt om på, så akkurat den novellen kommer faktisk i boka mi - novellesamlingen "Kjærlighet, løgner og ølglass"  nå i høst. (men da er altså klisjeer, adverb, undertekst...tatt bort. Og slutten er noe annerledes) Men i ukebladet kan dere lese den akkurat som jeg har skrevet den. Rett fra hjertet, og ikke et ord er endret på, ser jeg... Slik er det ikke når noveller kommer i bøker - naturlig nok!

1 kommentar:

  1. Så flot! Når kreativiteten blomstrer så er det bare med at flyde med! :) Dejligt at høre, at du er i flow.

    God uge, kære ven. Klem.

    SvarSlett