Totalt antall sidevisninger

mandag 7. mai 2012

Novellemodus

(Sakset fra Facebook)

...En ny dag har våknet. Også jeg. Solen skinner utenfor, det er mandag og jeg har en lang arbeidsdag foran meg. Det gjør ingenting. Jeg har mye å tenke på, men det føles som jeg har tankene under kontroll, og det må jo bety at jeg ikke er stresset...

Jeg tenker mest på novellene mine om dagen, at det føles som jeg har tatt bolig i dem. Selv om hver og en novelle ikke er lang, er de allikevel bruddstykker av liv. Hver setning og hvert ord skal stemme.
Jeg skal kunne klare og formidle akkurat det temaet jeg er ute etter. Det er langt fra lett, men denne sjangeren fascinerer meg stort.
Når jeg går inn i novellen med alle mine tanker og følelser, (ja, det gjelder jo for alle historier jeg skriver) - så må jeg ta del i hver av personene. Jeg må prøve og forstå hver og en av dem, på et eller annet vis, selv om jeg ikke sympatiserer med dem i virkeligheten.
Selv om jeg hater det de driver med, må jeg ta innpass i deres ståsted for at det skal bli så troverdig som mulig.
"Du skriver best, der du skriver med hjertet", sa coachen til meg. Jeg synes det var nydelig sagt. Og det er jo det det handler om... Jeg må hele tiden skrive med hjertet, ellers blir det tamt og lite engasjerende.
... Ellers leker jeg meg med tanken på coveret. Blandingen av det feminine og det maskuline. Jeg ser det klart for meg nå... Det er viktig for meg at coveret treffer både den mannlige og den kvinnelige leseren.

Nå skal jeg straks på jobb som pedagog - men jeg er også alltid åpen for gode barneutspill, øyeblikk, det er verdt å ta vare på, samt gode stemninger.

Jeg er jo et hunkjønn,- så da kan jeg jo gjøre flere ting på en gang! ;-)

Nyt maidagen, alle venner!


1 kommentar:

  1. Jupp, å være hunkjønn medfører en egen evne til å gjøre flere ting på en gang - og det tror jeg du er steike god på! :) Så kreativ du er - og så mye du får utrettet?! SÅ BRA! Håper du er både fornøyd og stolt av deg selv, det har du all grunn til. Spennende alt dette du holder på med syns jeg. Lykke til også ønsker jeg deg en god dag. Klem herfra!

    SvarSlett