Totalt antall sidevisninger

mandag 16. januar 2012

Kikkeren

"Kikkeren" av Jan- Erik Vik, er Viks andre novellesamling. Etter å lest den første boka, "Siste timen" - som jeg syntes hadde en usedvanlig godt knippe med noveller, til en debutant å være - var jeg meget spent på denne boka.

Nå skal det være sagt, at jeg var så heldig at jeg fikk en smakebit på noen av novellene før boka kom ut - fordi han sendte dem over til meg, og jeg fikk lov til å uttale meg om dem. Heldige meg!
Dette betyr altså at jeg allerede kjente til noen av novellene i boka hans.

Og Jan-Erik Vik skuffer ikke. Det som slår meg først og fremst er språket hans. Han har godt grep om redskapet og han har et rikt ordforråd,- noe som gleder en liten forfatter og en stor leser!
Han har kunnskap om det han skriver om, og det virker aldri famlende på noen måte.

Samlingen innbefatter 10 noveller. 10 vidt forskjellig noveller innenfor vidt forskjellige sjangre. Dette synes jeg er veldig spennende, for det betyr at leseren aldri vet hvor han blir tatt med i neste novelle. Hvilket miljø, geografisk sted, eller hvilket århundre, for den saks skyld,...

Vik mestrer kunsten å overraske på slutten, men han har også skjønt at det er forskjellig måter å overraske på. Han gjør også dette etterhvert overraskende, slik at det ikke ligger en forutsigbarhet i at han skal overraske. (skjønte dere noe av det? )

Det er særlig to noveller som utpeker seg for mitt vedkommende, og det er "1663" og "Kunstneren".
I den første novellen berører han et grusomt tema som fant sted i Norge på den tiden, nemlig hekseri. Historien er troverdig og gripende, og slutten er... ikke som man forventer (selvfølgelig) Og så kan man jo undre seg litt over dette... Sånt liker jeg.

Men... min store favoritt er helt klart "Kunstneren". Den var herlig! Beskrivelsene, hendelsene, stedet, personene... og handlingen. Glimrende! Men det som slår meg her - er at novellen er så "stor", at den burde vært skrevet som en roman! En glitrende psykologisk triller, tror jeg den kunne blitt. (Og det gjelder for så vidt "1663" også)
Det er så mange elementer som det kan skrives videre om, ut i fra det som allerede er nevnt.
Men uansett,- den var utrolig god! Og jeg elsker at det går kaldt nedover ryggen, når det er det man er ute etter...

Jeg likte også godt "Forbrytelsen", "Sommer på Torvet" og selvfølgelig "Kikkeren" (som jeg hadde fått lov til å lese på forhånd)

Så... til alle dere som liker litt krim, litt psykoligske trillere og andre overraskelser, og som ikke har ønske om å lese en hel roman - les Kikkeren av Jan-Erik Vik.

Jeg gleder meg til han kommer med roman... :-) (så der fikk du den, Jan -Erik!)

4 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min.

    Jeg er så imponert over dere med skriveblogg ; ) har aldri vært noen skriver selv, utrykker meg best med foto ; )

    Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  2. Hvor er du heldig sådan at få forhåndsskab til nogle af novellerne Liv, det lyder til at han kan noget med ord, handlinger og følelser Jan-Erik, en dejlig egenskab som forfatter, bestemt.
    I kærlige tanker, god Tirsdag.

    SvarSlett
  3. Takk for en fantastisk tilbakemelding på novellesamlingen min, Liv Hege. Gøy at en erfaren forfatter som deg ville lese et par av dem i forkant. Satte stor pris på det og ikke minst på at du likte det du leste:-) Det er artig å se hvor forskjellig leserne er ift hva de liker, for det varierer nemlig veldig. Mitt håp er at flere skal oppdage novelleformen, som jeg selv synes er perfekt i en hektisk hverdag. Det å lese en novelle, enten det er på bussen, trikken eller ved frokostbordet,og så ta med seg en fullverdig historie som man kan tenke på resten av dagen, er jo egentlig genialt.
    Igjen takk for flotte ord. Romanen jobbes det med, men .....vi får se

    Med vennlig hilsen

    Jan-Erik Vik

    SvarSlett
  4. Takk for gode ord,fotonita og Michael! Skriving er en lidenskap, som dere skjønner...

    Og TUSEN TAKK til deg, Jan-Erik! Såå moro at du kommenteret innlegget som har med deg å gjøre! Du er superflink med novellesjangeren, og det blir moro å følge deg videre. Ja, det er flott at leserne liker forskjellige ting - og jeg tror at novellesjangeren kan passe de fleste. Som du sier, - den kan du lese ferdig, samme hvor du er!
    Er så glad for ha bekjentskap og samarbeid med andre forfattere :-)

    SvarSlett