Totalt antall sidevisninger

onsdag 6. juni 2012

Sangskriving og språkvask

   Etter et par dager med "hvile" - dvs. ingen skriving i det hele tatt, får jeg nye utfordringer i fanget. Jeg kan ikke la være - og tar i mot!

   I går ringte en dame og ønsket " en litt gæren sang" til en 50- åring. Klart jeg tar i mot den utfordringen. Om et par timer kommer en kvinne som ønsker en spesiell sang til sin 60 år gamle sønn. Også spennende!
   Og nå i dag sa jeg ja til å språkvaske et bokmanus. Det er første gangen jeg språkvasker privat,- altså at det ikke går igjennom et forlag. Jeg var i utgangspunktet lei av språkvask, for jeg syntes det var engergitappende å lese det ene dårlige manuset etter det andre. (noen av dem ville jeg aldri ha antatt, hvis jeg jobbet  i et forlag. Men det var altså ikke min oppgave å anta/refusere.)
   Men nå som jeg står for "alt" selv, så tør jeg å være mer ærlig på ting. Påpeke svakheter, klisjeer, undertekster og der tekst bør strykes,- fordi jeg vil at manuset skal bli mest mulig.
   Jeg kjenner at dette blir spennende - og litt skummelt. Men jeg er jo veldig smigret over å bli spurt. Jeg vil ikke si hvilken forfatter dette er, men jeg kan si så mye at jeg har språkvasket en av bøkene hans tidligere. (da gjennom forlag) - og nå har han tatt kontakt med meg privat. Det må jo bety at han synes jeg gjorde en grei jobb.
  
   Og i dag fikk jeg invitasjon til forlags-hagefest i sommer! Kult! Det blir jo superspennende å treffe mange andre forfattere! (en del av dem har jeg allerede møtt ved forskjellige anledninger)

6 kommentarer:

  1. Her var det mye spennende du hadde på gang:)Lykke til med både sangskriving og språkvasken:) Ha en flott dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk, Gråbekka! Ja, det er stadig nye ting å skrive på! Aldri kjedelig! Ha en fin kveld! :-)

      Slett
  2. Det skjer stadig mye spennende hos deg! ;) Jeg har jobbet mye som journalist i det siste, krevende men artig. Jeg vil jo gjerne jobbe mye, i alle fall i perioder, slik at jeg innimellom kan ta meg dager fri. Til å skrive andre ting... :)

    Fristes du til å hive deg med på seriekonkurransen? Jeg må innrømme at det er fristende å sende inn noe, men jeg er usikker på hva jeg vil med manuset jeg holder på med. Jeg vet at det ville passe godt som en serie, men er usikker på om det er den formen jeg helst vil ha historien ut i. Om du skjønner.
    Nå skal jeg ta meg et avbrekk med hagearbeid. Det gir energi!

    Ha en fin kveld, klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skjer stadig nye skriveprosjekter, små og store! Det skjer stadig noe hos deg også, ser jeg! Herlig!

      Jeg tror ikke jeg skal kaste meg på seriekonkurransen. Jeg leker jo litt med tanken, men det tar nok for mye tid, samtidig så er det aldri slik litteratur jeg leser selv... Så ja! Jeg skjønner veldig godt de tankene du har. Jeg har de samme; er det den formen jeg vil ha historien min ut i?... Men, dog... jeg skriver det jeg har lyst til, og har jeg lyst til å skrive den type historier, så kaster jeg meg ut i det. Men jeg tror ikke tiden er der nå. Uansett, krever det mye research i forhold til det jeg har i tankene...

      En fin kveld til deg også, Lill-Karin! Klem

      Slett
  3. Kjekt å skriva gøye songar;) Og språkvask kan jo vere spennande når det blir på denne måten, og ein styrar det litt sjølv! Har litt same inntrykk som deg, nålauget er av og til litt i største laget i det forlaget, men dei gjorde jo sjølvsagt rett i forhold til meg og deg ;) Spennande å lesa om det du driv med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er moro å skrive forskjellige ting! Og denne språkvasken blir spennende. Enig med deg,- nåløyet er for stort noen ganger i forhold til utgivelser... men jaaa... de gjorde helt klart rett i å gi ut våre bøker! ;-)
      Klem til deg, min skrivende venn!

      Slett