Totalt antall sidevisninger

onsdag 18. mai 2011

Norge er et vakkert land

Jeg får alltid en sterk "nasjonal følelse" når jeg går i barnetoget sammen med elevene mine. Vi har mye å rope hurra for, selv om ungene ikke er særlig bevisst det i dag...

Vi får lov til  ytre det vi mener, vi kan skrive det vi mener.... Vi har nok mat og klær....Vi er et selvstendig og lite land. Og... Norge er et vakkert land....

Her skimtes min skole (jeg selv befinner meg sånn midt på bildet i bunaden) som er på vei opp mot Bøkeskogen - Larviks største naturperle.
Været var strålende, ungene var glade, og alt var bare såre vel...
En vakker dag med tusenvis av vaiende flagg i den milde vårvinden...

3 kommentarer:

  1. Det er sjovt for os danskere at se, hvordan nordmænd fejrer deres nationaldag, 17. maj. Det har vi slet ikke her i Danmark. Jeg ved ikke om det er fordi vi ikke har samme nationalfølelse? Men vi fejrer den i hvert fald ikke på denne overvældende og traditionelle måde. Vi har grundlovsdag d. 5. juni, hvor deres holdes politiske møder rundt omkring i landet. Grundlovstaler. Men det er kun 1/2 fridag og ikke noget, vi samles om som sådan.

    En dag vil jeg være i Norge d. 17. maj og opleve stadsen! :)

    Knus ;)

    SvarSlett
  2. Selv står jeg på sidelinjen nå, og betrakter. Enda er det stor stas når "min skole" kommer, eller den ungdomsskolen som våre elever sogner til. For det er kjente ansikter, og blide. Jeg syns ungene er flinke: Dette litt urolige toget er en reklame for alle "våre" frie barn - i alle farger og varianter.Og aldri har jeg sett så mange bunadkledde og pyntede barn som i år. Tradisjonen er absolutt vår egen. I Halden kommer det forsterkninger i form av svenske korps, som virkelig framfører våre sangskatter med takt og presisjon. Og på torget synges et vers av nasjonalsangen som kanskje ikke fremføres andre steder i Norge? "Husker bare hva som hendte, ned på Fredrikshald". Som deg, får jeg sterk nasjonalfølelse, og på en slik dag, syns jeg det er greit. Ser at himmelen var blå på andre siden av fjorden, vi hadde fin temperatur , men det kom noen skurer. Bare blide ansikter overalt likevel.

    SvarSlett
  3. Bøkeskogen i Larvik er en naturperle!
    Går toget forbi Bøkeskogen eller er det en stopp plass i selve skogen?
    Jeg er ikke veldig kjent i Larvik, men har vært der noen ganger ifm med besøk i Sandefjord.

    SvarSlett