Totalt antall sidevisninger

torsdag 10. desember 2009

Julearv fra tippoldemor


Jeg var en gang et veldig "julete menneske"...
Det var nisser i alle slags former og fasonger overalt.
Det var rødt, grønn og hvitt.
Det var løp og kjøp... Det var laging og selging på messer....
Det var rett og slett alt som hører med, når julen nærmer seg... Men plutselig en dag - betydde ikke alt dette kommersielle noen verdens ting lenger...
I disse dager, for 10 år siden, fikk jeg en kreftdiagnose hengende over meg... Jeg gikk julen tungt i møte, og visste ikke om jeg ville gå inn i Milleniumskiftet med livet i behold... Da er det ikke nisser og glitter og stæsj som er viktig... Da er livet viktig. Da er det de nærmeste som er viktig. Da er det de nære verdier som blir viktig...
Jeg kom meg gjennom julen - selv om jeg husker lite av det...
Og jeg kom meg videre og videre - for jeg skulle klare det!
Etterhvert... endret livet seg.... eller det var nok, jeg som endret meg... Julen for meg, er nå vakrere enn den noen gang har vært...
Det som betyr noe nå, er når jeg får høre noen synge min egen juletekst...
Når jeg ser gleden i barneøyne som gleder seg til det som skal komme...
Når lukten av svibler og nybakte pepperkaker sprer seg gjennom rommene...
Når lysene tennes og julemusikken strømmer ut....
Når venner og familie kommer sammen og deler gode ord med hverandre...
Og når denne flotte duken som min tippoldemor har brodert, kommer på bordet... ja, da er det en god, deilig julefølelse som kommer... Og jeg håper og tror at jeg får oppleve ennå en jul... Og ennå en jul....
Nyt førjulstiden der ute!

9 kommentarer:

  1. Hei på deg...
    Det er viktig å ta vare på de nære ting!
    Venner og familie betyr alt!
    Vi lever i en materialistisk verden...
    men er selv veldig glad i slike små arvede skatter og jeg blir så glad når også setter pris på slikt.
    Det er godt du kom deg helberget ut av elendigheten.
    Slike hendelser får en til å tenke over de små men nære ting, en får et annet syn på livet.

    Ha en flott adventstid Liv Hege!
    Klemmer fra meg.

    SvarSlett
  2. Heisann, det er så sant så sant. Koselig juleduk :-)
    Gardinkappen koster 369,- - du finner den her: http://lobelia.no/?pageID=134&itemID=6820

    Her er det (heldigvis) travelt. Alle vil jo ha pakkene sine før jul, pluss at jeg skal forberede bryllupsfest neste lørdag. Har heldigviss fått bestilt mat og drikke og musikk - så da skal det vel gå på et vis :-)

    Klem
    W

    SvarSlett
  3. Hei Liv Hege.
    Det du skriver er så sant så sant, men jeg tenker med glede på alle messene og alt det andre som hørte til. Det var også en tid. Har pakket ut en del nisser i dag, og der er det ennå 4 trolldeig nisser som ikke musene har tatt en bit av. det er like hyggelig å møte dem hvert år, men som du sier, julen får andre dimensjoner etter hvert.Håper du får en fin førjulstid og en herlig jule og nyttårs feiring.
    klem fra inger

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig med deg. Ting får andre betydninger når man ser dem i større perspektiver. Og dette med julen - det er jo alt det man gjør i forkant - sammen med barn og andre - som gjør julen :o) Gavene, pynten, julevasken og stresset - er ikke så viktig når det kommer til stykket.
    Det er så fint å høre at du nå ser frem til julen og flere juler etter denne. Sender deg en stooor klem - for jeg tror ikke jeg helt klarer å sette ord på det jeg tenker akkurat nå. Tusen takk for at du deler med oss :o)

    SvarSlett
  5. Nydelig innlegg,fra en som har skjønt det!!
    Varm klem

    SvarSlett
  6. Ja, jeg er helt enig med deg! Julen og førjulstiden handler om å sanse. Å lukte, føle og se, nyte og slappe av med de som er nær en!
    Dette var et flott innlegg, Liv Hege!
    Stor klem fra Lunalu

    SvarSlett
  7. For en flott skatt du viser oss i dag. Juleduken din var nydelig!! Forstår godt at julen betyr ekstra mye for deg nå, etter den vanskelige tiden du har vært igjennom med sykdom. Takk for at du minner oss på å ta vare på de nære ting i en hektisk og travell hverdag. Stor kle til deg og god adventstid:-)

    SvarSlett
  8. Det er virkelig hyggelig å lese at du er helt frisk igjen. Jeg har selv vært igjennom en hel del da jeg desverre mistet min sønn. Årene går og litt etter litt blir det en smule lettere. Akkurat julen er selfølgelig en vond tid for oss, men som du sier setter man mere pris på andre ting, når man har vært igjennom noe sånt. Ønsker deg en flott helg:)

    SvarSlett
  9. Vi har avdramatiserat oxå vår jul, ingen stress längre och bara några symboliska julklappar till de vuxna barnen, så skönt, ha den trevlig adventshelg, klemmer

    SvarSlett