Totalt antall sidevisninger

onsdag 15. februar 2012

Hva er å kjede seg?

... Jeg hører til stadighet at folk som har vært hjemme fra jobb, fordi de har vært syke, kommer tilbake, før de egentlig er helt friske.
"Jeg kjedet meg, så", sier de... Eller; "Jeg ble så rastløs". Eller: "Jeg trodde jeg skulle fly på veggen"...
Sånt skjønner ikke jeg noen ting av... Har folk virkelig ikke andre ting å være opptatt av, enn jobben???

Jeg kjeder meg aldri. Og hvert fall ikke når jeg er syk. Er jeg ordentlig syk, så orker jeg ikke mer enn å være syk. Det sier seg selv. Men når jeg begynner å kvikne til litt, så har jeg endelig tid til å gjøre så mye som jeg ikke har så mye tid til ellers;
Jeg kan skrive, lese, høre på musikk... Tenke ut nye skriveidèer, stoppe opp litt, sy, male, stelle med planter, rydde i skap...

Nå skal det sies at jeg er en person som trives  godt i mitt eget selskap. Hadde jeg ikke gjort det, så kunne jeg vel heller ikke sittet i dagesvis og skrevet og skrevet.
Jeg tror også at vi er veldig heldige, vi som trives i vårt eget selskap, som kan være stille i oss selv, som kan nyte bare det å være...
Det er nok av øyeblikk igjennom dagene som er fylt med lyder, bevegelser og hendelser. Noen blir rastløse med en gang de er alene, for de må være sosiale til en hver tid. For meg høres det slitsomt og unaturlig ut. Men vi er forskjellige, og det skal vi være.
Men selv er jeg avhengig av stillhet, roen, meditasjonen, skrivingen og lesingen. Jeg vet ikke hva det er å kjede meg. Heldigvis! (...jeg kan heller bli rastløs og utilpass hvis det er for mye uro og for mye mennesker rundt meg - over lengre tid)

... En annen liten ting... jeg bare simpelthen elsker vakre notisbøker og andre bøker jeg kan plante mine skriverier i... De gir meg en liten lykkefølese som jeg ikke kan beskrive. Jeg kan ikke gå forbi en lekker, liten notisbok - hvis den roper etter å bli skrevet i, av meg...
Noen av dem blir fylt med løse tanker, noen med egne dikt, noen med gullkorn...
Og her om dagen, kom jeg over disse to "notisbøkene" (de er mye mer enn det - for det er bilder og ting og tang i dem) på Kremmerhuset - og de måtte bare bli med meg hjem...

Hvordan er det med dere? Har dere tid til å kjede dere? Eller er det for mye som engasjerer til at kjedsomheten kommer?
Er ikke livet for kort til å kjede seg?


5 kommentarer:

  1. Sååå enig med deg! Jeg kjeder meg aldri, er jeg syk, så har jeg nok med det, og er jeg oppegående, så har jeg såå mye å holde på med;) Nyter også mitt eget selskap, og da er sjelden TV eller radio på, kun stillheten og roen:O)..samtidig er jeg et sosialt menneske også, men trenger de stille stunder.
    Blanke ark blir jeg tiltrukket av...kan gå innom en bokhandel bare for å se om de har noen flotte bøker med blanke ark:O)))..vet jo aldri:)
    Ha ei fin uke videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Eg kjenner meg att ja. Om eg fer tilbake på jobb litt tidlegare enn eg burde, har det meir med samvitet å gjera enn at eg ikkje trivs heime.. Sist me var sjuke no, fekk eg vaska ein dunge med klede, noko som var ganske nødvendig..;) Og skrive litt meir. Er ein bra ting å kunna trivast i eige selskap ja:)

    SvarSlett
  3. Tidligere likte jeg ikke å være alene - men med årene blir behovet for alenetid større og større - samt ro og fred til å få UT noe av alt som ligger i hodet og venter på å bli omsatt til noe håndfast :o)

    Når det gjelder det å gå på jobb før man er skikkelig frisk er jo nesten litt respektløst overfor de man jobber sammen med også synes jeg .. spesielt når man har noe som kan smitte .. eller man sitter og hoster og harker hele dagen. Det er uansett ikke noen som kommer og takker en for at man kommer på jobb før man er frisk .. i alle fall i det offentlige ..

    Nydelige notisbøker .. jeg er også glad i slike .. men er alt for lite flink til å fylle dem i etterkant :o)

    Håper du har en fin torsdag - klemmer!!

    SvarSlett
  4. Takk for at dere delte deres betrakninger om kjedsomhet med meg! Min erfaring er: kreative mennesker kjeder seg aldri! .-) Klem til dere

    SvarSlett
  5. Liv Hege, liker måten du ordlegger deg på og hvordan du fremstiller denne verden gjennom deg selv.

    Jeg har en award til deg!

    http://tankesonen.blogspot.com/2012/02/avslringen.html

    SvarSlett