Totalt antall sidevisninger

torsdag 28. mai 2009

Nå nærmer sommeren seg...

...og jeg fikk lyst til å bidra med et dikt som jeg har hatt på trykk i et ukeblad... et dikt fra mitt barndoms rike...


Min barndoms sommer

Min barndoms gode minner,
jeg aldri glemme vil
jeg var ei lita jente, og bestefar var til.
Den lille, røde hytta var der vi søkte ly
fra alt det hverdagslige som finnes i en by.
Rødmende små markjordbær
vi plukket på et strå,
og gledene var mange og sorgene få.
Mitt soverom jeg hadde i et koselig anneks
Og utenfor der vokste en hekk av hundekjeks.
Bestefar og jeg, vi badet ofte vi,
og alltid gikk vi nedover vår kjente, kjære sti.
Vi plukket blomster, skjell og bær,
og alltid var det solskinnsvær.
Maten den var enkel, men allikevel så god,
og bakom hytta stod en rødmalt utedo.
Men dagen kom da mamma sa
at bestefar var død,
og siden da var hytta ikke lenger like rød...

4 kommentarer:

  1. Dette diktet har jeg klipt ut fra et ukeblad som du satte det inn i, og jeg er veldig glad i det. Du beskriver så fint at de gode minnene forandrer seg når noen som står en nær forsvinner. "og siden da var hytta ikke lenger like rød" - er fantastisk fint uttrykt.

    SvarSlett
  2. Vilken härlig dikt! Precis så mysiga var barndomens somrar och sommarstugan blev aldrig sig lik hos oss heller sedan mormor och morfar gick bort. De allra bästa minnena har man från då tre generationer var tillsammans på stugan!
    Ha en skön weekend!

    SvarSlett
  3. Nydelig dikt!!
    Står på farten til å besøke barndommens rike akkurat nå vi...
    Tusen takk for koselige hilsninger du legger igjen hos meg!!*SMILER*
    Bloggtreff er rett og slett at de bloggere som har lyst og anledning, og befinner seg innenfor samme geografiske område møtes..
    Inne på siden min finner du en utmerkelse fra meg!
    Ha en super pinsehelg!
    Stor klem fra Gunn-Cathrine

    SvarSlett