Totalt antall sidevisninger

onsdag 27. mai 2009

Et lite boktips med nogo attåt...


På grøsne innekvelder som i kveld, har jeg lyst til å komme med en aldri så liten bokanbefaling - med noe godt ved siden av... Boken er langt fra ny, men forfatteren av boka, ble verdenskjent over natten, for et par tiår tilbake, - men siden vet ikke jeg hvor forfatteren ble av...
Forfatteren skrev i hvert fall en totalt annerledes krim - hvis man kan kalle det en krim... Hovepersonen Grenouille blir født totalt blottet for kroppslukt - til gjengjeld ble han utstyrt med en luktesans så velutviklet at han kan finsortere selv de flyktigste lukter...og han blir verdens mest geniale parfymemaker... koste hva det koste vil... og tro meg - han går laaaangt...
Den bare leses av dere som har sans for en god blanding av spenning, anderledeshet, lengsel, håp og galskap - samt en god dæsj av originalitet og genialitet...
Innimelom lesingen, kan dere putte en lettvint, men utrolig god kake i ovnen....
Den blir ikke verdenes lekreste å se på... men det er jo det indre som teller!...
MIN BESTE EPLEKAKE
Skrell 6 epler -legges i bunnen av en ildfast form
Strø over rosiner og hakkede mandler
Deretter blander du:
2,5 dl. hvetemel
2,5 dl. sukker
1/2 dl, salt
1 ts. bakepulver
1 egg
100 gr. smeltet smør
Dette legges som et lokk over epler, rosiner og mandler.
(Dobbel porsjon i ildfast form)
40-50 minutter i 180 grader.
...Jeg lover at smaksløkene trives når kaken serveres varm,- gjerne med en klatt vaniljeis ved siden av!
Velbekomme og god bok!

2 kommentarer:

  1. hei liv hege -
    1000 hjertelig takk for koselig kommentar fra deg! ..og så morsomt å "treffe" en skribent her inne..elsker selv å skrive og lese..
    Og ekstra herlig var det å se hva bøkene du har utgitt heter..Min sønn heter nemlig Mikkel..
    Boken du anbefaler har jeg lest, den er god, og en annerledes krim..likte den!
    Ble ferdig med bienes hemmelige liv i dag, og siden du har den i hyllen, gjør deg selv en tjeneste, LES! Den er vakkert skrevet..gikk rett i hjerterota mi :0)
    Nå skal jeg starte opp med litteratur på nynorsk ANNA GAVALDA...Lest noen av hennes bøker?
    Guri, dette ble et langt svar..
    Hilsen fra Moa

    SvarSlett
  2. Jeg gir meg over!!!
    Også denne boken er en av mine favoritter!!
    Grotesk og absurd på en facinerende måte..men best av alt er språket!!
    Tror ikke jeg har lest noen bøker der lukt,stemning,farger og følelser har kommet frem på samme måte..
    Fødselen blandt fiskeslo og ekkelheter er bare så usminket,rå og brutal at den formelig kommer UT av boka!
    Var veldig i tvil om jeg skulle se filmen når den kom ut..
    blir som regel skuffet!
    og denne..
    trodde jeg ikke noen regisør(uansett hvor stort oppblåst ego og ambisiøsitet vedkommende måtte ha) torde å begi seg ut på, men jeg så den..og den var helt ok..
    all honnør for det!
    Men nå ser jeg at jeg skriver like mye som jeg vanligvis snakker..bla,bla
    På tide å krype til køys..
    har så mye bloggetrøbbel for tida at jeg har gitt opp å få ut noe nytt innlegg i dag
    (ser at det er flere som sliter...slike ting SKAL bare funke..)
    Skal på bloggtreff for første gang i morgen, gleder meg!!
    Ha en god,god natt!!
    Gunn-Cathrine

    SvarSlett