Totalt antall sidevisninger

fredag 13. januar 2012

Snart høysesong for sangskriving

... Alle som har fulgt meg en stund, vet at jeg i tillegg til å skrive alt mulig rart, også skriver sanger og taler på bestilling. Dette er noe jeg begynner å få veldig god erfaring med, og som jeg har annonsert i lokalavisa på vårparten i ni år.

Når februrar kommer og telefon begynner å kime,... ja, da er kjøret i gang. Jeg har møtt enormt mange mennesker i den forbindelse, for veldig mange - da særlig besteforeldregenerasjonen - ønsker å møte meg personlig (ellers går jo det meste elektronisk i dag, - og det er selvfølgelig raskest for meg)
Men det er utrolig interessant å møte alle disse menneskene, og det som er så underlig, er at de forteller meg så mye mer enn det de behøver. Så utrolig mye mer enn det som skal være med i sangen. De forteller om sykdom, familie, drømmer og tanker... Uten at jeg har invitert til det. Jeg tror det har noe med, at når man først begynner å åpne seg for et fremmede menneske (for jeg stiller jo en del spørmål i forbindelse med personen sangen skal være til) - er det lett å kanskje fortelle litt til, som ligger dem på hjertet.
Jeg setter stor pris på samtalene og møtene,- og skrivingen etterpå. Og jeg har hatt utrolig mange flotte møter med fremmede mennesker.

Jeg har tenkt mang en gang at jeg har sikkert nok stoff til å skrive en roman, ut i fra alt jeg har fått vite om så mange mennesker og deres skjebner...

Og når det er sagt, så får jeg jo også høre en del ting,- både på telefon og i min egen stue som får meg til å bite meg i leppen, for ikke å le...
Og noen uttalelser går aldri i glemmeboken, så dem har jeg skrevet ned.

Jeg tillater meg å komme med noen små utspill her - og jeg presiserer at jeg ønsker ikke på noen måte å fornærme noen. (det er jo herller ingen som vet hvem som har sagt hva...) Men morsomt er det jo...


..... "Bruden sitter i rullestol, men det må du ikke nevne!"

..... Jeg hadde skrevet en konfirmasjonssang for kundens barnebarn et par år tidligere og nå kom hun tilbake, og meddelte med sørgmodige øyne:
"Huff, dette barnebarnet mitt har ikke vært heldig med noe. Hun  har rødt hår, underbitt, og er feit. I tillegg klarer hun ikke å si R..."

...... "Og hvem er Herman?" sa jeg, da jeg hadde lest igjennom kundens opplysninger i forbindelse med datterens forestående bryllup. Jeg fikk liksom ikke denne Herman til å passe inn noen steder. Svaret kom momentant: "Det er ungen hun fikk med en eller annen tilfeldig."

.... "Hvis ikke du kan skrive en engelsk tekst for meg, så kan ikke jeg starte band!" sa en gråtkvalt stemme i telefonen.

... "Nei, jeg har ingenting å komme med," sa mannen, da han ville jeg skulle skrive konfirmasjonssang til sønnen hans. "Hva med interesser, da?" spurte jeg. "Det er fotball, og så er han rolig," svarte mannen. "Ellers husker jeg ingenting. Jeg kjenner ham ikke så godt."


.. Så som dere skjønner ,- å skrive sanger for folk er ALDRI kjedelig. (men når sommeren kommer, er jeg lei, og da er det andre ting som prioriteres)

6 kommentarer:

  1. Fantastisk! :) Nå har jeg ledd godt av alle de snodighetene du treffer på og skriver sanger for...Den siste var i grunn snodigst av dem alle, syns jeg...haha! Så lurt av deg å skrive det hele ned :) - og ikke minst, så lurt at du deler med oss andre, da får vi jo ledd litt i dag også! Ønsker deg lykke til med årets nye sangskriblerier!klem

    SvarSlett
  2. Takk for herlige ord, Spirea! Hyggelig at jeg får andre til å le litt på en fredagsettermiddag! Klem

    SvarSlett
  3. Måtte osse le, tror på du møder mange spændende mennesker ved dette sang skriveri.
    Dejligt du deler det og ja skriv en bob om disse skøbner en dag.
    Klem

    SvarSlett
  4. Morsomt -sjønner at du har problemer med å holde deg alvorlig av og til. Håper du snart er bedre av influensaen. Jeg har egentlig hatt gode dager - men i dag har jeg en liten nedtur, men heldigvis er kjellertrappa borte. Klem og god helg:-))

    SvarSlett
  5. Hihi;) Kanskje eg skal prøva å få slike oppdrag sjølv i år. Må tenkja litt på det. Spanande å bli kjend med folk og skjebner på denne måten ja! Ha ei fin helg:)

    SvarSlett
  6. He he... mye å ta hensyn til med sangskriving forstår jeg, Liv Hege.

    Har skrevet sang i dag. Min bestevenninne blir 50 i morra, (eller i dag rettere sagt).

    Fortsatt god bedring og god helg til deg, fra Elisabeth

    SvarSlett