Totalt antall sidevisninger

onsdag 11. januar 2012

Jeg ønsker meg et bibliotek

Å ha sitt eget lille bibliotek har alltid vært en drøm... Tenk å kunne komme inn i et stort rom, fylt med bøker i forskjellige sjangre. Systematisk plassert, som stod klare til å bli lest. Når som helst. Og gjerne om igjen og om igjen. Det er ikke verdt å eie en bok, hvis den ikke skal leses flere ganger. Det er nå min mening. Da er biblioteket et suverent alternativ.
For hver gang du leser en bok, oppdager du noe nytt. Detaljer som er viktig å huske, og historien blir kanskje ennå mer levende enn forrige gang. Og så føles det så godt å ha bøkene rundt seg. Hele tiden. Som om de er små deler av meg.

Da jeg var liten var jeg noen gangen med min mor til hennes venninne. Jeg elsket å komme på besøk dit, for i et av rommene var det bøker overalt. Jeg kunne bare stå å se og se på alle bøkene, alle titlene, og fikk liksom ikke sett meg mett... Gleden var stor hver gang jeg hadde hendene fulle med bøker når jeg gikk der i fra. Jeg fikk låne akkurat det jeg ville med meg hjem. De bøkene som jeg husker gjorde sterkest inntrykk på meg, var Pollyanna-bøkene... Det var en helt ny verden for meg som åpenbarte seg da jeg leste de bøkene. Jeg skjønte at verden var så uendelig mye mer enn min trygge, gode, lille verden var...

Jeg kjenner at jeg skulle hatt sååå mye mer tid til å lese, for når tar jeg meg egentlig tid til å lese? Når jeg er syk, rett før jeg skal sove, på ferie... Jeg vil lese mer! Jeg tittet gjennom noen boktitler i bokhyllene, og jeg ser jo at det er drøssevis av bøker jeg ennå ikke har lest, som bare står og venter på meg...

Og nå... nå har jeg hyller med krim, en hylle med alternative bøker(den andre siden, meditasjon, healing, osv...) hyller med div. blandete sjangre. Jeg har en hylle med bøker som jeg selv har språkvasket - morsomt å ha, selv om disse nok dessverre ikke befinner seg blant kremen av bøker som er gitt ut. Og jeg har nå en hylle med yndlingsbøker og bøker som står på listen til å bli lest. Snart.
Og så har jeg en liten hylle med egenskrevne bøker, må jeg beskjedent nok innrømme.

(Hobbybøker, barnebøker, fagbøker, kokebøker og div. skjønnlitteratur befinner seg andre steder i huset)

Jeg skulle gjerne hørt litt om hva slags boksystem dere har hjemme hos dere? Kanskje noen har noen tips å komme med? Hvis noen vil dele noen tanker om bøker og bokhyller, tar jeg gladelig i mot innspillene, her jeg ligger i min febertilværelse...

10 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Av alle ting, så HAR jeg et bibliotek! Ifølge mine foreldre var jeg en plage fra 6-års alderen da jeg gikk fra å lese bildebøker til "skikkelige" bøker. Jeg ville ha mitt eget bibliotek! Desperat ønsket jeg meg det, for mine foreldre var dengang ikke bokkjøpere. De var biblioteksmennesker. Problemet var at biblioteket var en lang busstur unna..
    Idag har jeg imidlertid mann, barn og hus stort nok. Og har fått meg bibliotek! Det er så utrolig deilig! Omringet av bøker har jeg en natuzzi tre-seter hvor to av setene har fotskammel som kan vippes ut. Jeg elsker biblioteket vårt. Har nå gått over til e-bøker av praktiske årsaker.. Biblioteket er proppfullt, soverommet har en stor vegg med fyllte bokhyller og stua - som strengt tatt skulle være bokfri - inneholder alle reisebøker og -håndbøker. Jeg vil likevel ikke kvitte meg med en eneste en!
    Alle lesehester burde hatt et bibliotek, men selv om man ikke har det er det enkelt å lage en liten lesekrok! En godstol og to Ikea-hyller i et hjørne var i mange år min egen variant av biblioteket :-)
    Når det gjelder system er jeg heller dårlig og kan dessverre ikke skilte med noe fornuftig og systematisk. Alle norske bøker på en vegg.. nokså usortert. De andre er arkivert etter a)innfallsmodellen eller b)her var det plass til en bok modellen... Sambo'en og jeg har imidlertid delt veggene mellom oss, så han har "system" på sine og jeg klør meg i hodet og leter etter mine :-)

    SvarSlett
  3. Det høres herlig ut, KindleJoy! Takk for at jeg får et innblikk i din store bokverden, og takk for at du deler! :-)

    SvarSlett
  4. Takk for at du minnet meg om verdien av å ha et bibliotek. Det trenger ikke være så stort, kanskje er det bare noen hyller fra gulv til tak hos en som ikke har altfor stor plass (hjelp, Ikea!!), men gleden ved å lese er jo så stor.

    Ha en fortsatt leselysten onsdag. :-)

    SvarSlett
  5. Takk for det du sier, "Livsgledestedet". Biblioteket trenger jo ikke være så stort - bare man er omgitt av bøker man liker... En god dag til deg også!

    SvarSlett
  6. Jeg har biblioteket mitt samlet i to bokskap i stuen - sortert etter farge på bokryggene :)

    Det ser pent og ryddig ut, samtidig så husker jeg oftere fargen på bøkene enn tittel/forfatter, så det er forholdsvis enkelt å finne det jeg leter etter.

    SvarSlett
  7. Kult, Lene! Det ante jeg ikke at du hadde! Morsomt! :-)

    SvarSlett
  8. Jobbar med saka i loftstova vår:) Har ein del hyller langs veggen, men fyller dei også med ulike brettspel og fotoalbum i tillegg til bøker, sidan ikkje alle i familien er like interessert i lesing;)

    SvarSlett
  9. For mange år siden var jeg med i en bokklubb, da kom det jo bøker hver måned som jeg ikke hadde husket å avbestille. Mange tunge og kjedelige bøker. Nå har jeg kvittet meg med mange av dem.Beholdt bare dem jeg vil lese igjen. I stedet er jeg en flittig bruker av byens bibiotek. Jeg kan sitte her hjemme og velge og vrake i spennende titler. Trykker bare "bestill" og får beskjed når den kan hentes. Her om dagen ba jeg om hjelp til å finne stoff til et arbeid jeg driver med,og etter kort tid ringe en blid dame og foralte om alt hun hadde funnet fram til meg.Snakker om sevice! Jo, da jeg har da noen hyller med bøker her hjemme. Der er det hummer og kanari. Sortert etter emner stort sett,og så litt salig rot innimellom. Leser alltid to og tre titler om gangen.Av forskjellig sjanger. Høres forresten ut til at du er bedre? Håper du slipper å slite med bakteriene i fire og fem uker, for det gjorde vi her. Ikke for å skremme alså...men da var det synd på oss.Og det er det ikke lenger. Trøsteklem er sendt akkurat nå!

    SvarSlett
  10. Takk for kommentarer, Kristin og Anne Britt! Morsomt å høre hvordan andre plasserer bøkene sine i heimen, og hva dere tenker rundt bøker og bokhyller... Biblioteket er helt klart et flott alternativ,- og som du skriver, Anne Britt,- tunge, kjedelige bøker gidder vi ikke å ha i heimen vår!
    Jeg er nok ikke bra fra baskeluskene, men bedre er jeg!!! Skjønner at dette kan ta tid. Klemmer tilbake

    SvarSlett