Totalt antall sidevisninger

lørdag 4. august 2012

Du vet du er fra Larvik, når...

   På Facebook har det i den siste tiden blitt opprettet grupper i forskjellige byer som heter f. eks. "Du vet du er fra Larvik,  når..." og folk har blitt helt hektet på dette. Også jeg. Det er bare fire dager siden en slik side ble opprettet for min hjemby,- altså Larvik. På disse dagene er det nå over 4500 medlemmer, og folk har det skikkelig moro.
   Der blir det lagt inn alt fra butikkene i "gamle dager", utsagn fra "byens originale", typiske Larviksord ("pæler", "koe", "nå kosjær vi vårs"...) Folk finner hverandre igjen, gjenskaper minner, og legger igjen replikker. Vi humrer og ler, og nikker gjenkjennende til det vi leser.
   Folk ser bånd til hverandre - "Åååh, er du tanta hennes", eller "Er du i slekt med hu`?"
Gamle og unge - flere generasjoner - bidrar med tilbakeblikk og ting som er typisk for nettopp byen vår.
  Det som jeg synes er ekstra morsomt, er at jeg faktisk får svar på ting jeg har lett etter  - i forhold til historier jeg skriver som er tilbake i tid. Knall!
   Her kommer en liten historie fra en munnrapp original fra byen vår:

"Odd Trollet stod og solgte julenek. Da en dame kom forbi, lurte han på om hun ikke ville kjøpe et. Damen takket nei og sa at hun ikke skulle være hjemme i julen. Da kommer det kjapt fra Odd Trollet: "Åååh, skal du ta med deg alle småfuglane?"

Plutselig ble liksom Larvik en eneste stor familie!!

Er det flere som har denne erfaringen?


1 kommentar:

  1. Jeg er ikke fra Larvik, men kjenner jo igjen mange av historiene. Flytta til Larvik i 1977. Har faktisk lånt bøker påbiblioteket da det lå å Skotta.......Begynner jeg å bli gammel......

    SvarSlett