Totalt antall sidevisninger

fredag 7. september 2012

Som forfatter på Larvik bibliotek

    I går hadde jeg  min "debut" som voksenforfatter i offentlighetens lys... Jeg var så nervøs på forhånd, at jeg tror neppe jeg kunne vært mer nervøs om jeg skulle møtt opp i et TV-studio.
Dette var langt fra et TV- studio, det var Larvik bibliotek - men antall mennesker var på en måte ikke avgjørende i denne sammenheng. For meg.
   Nervene var helt ute å kjøre. Når det er sagt, forbereder jeg meg alltid godt i forkant. Men det er rart med det - når man er vant til at publikum er barn eller foreldre med små barn... Denne kvelden var det ingen barn her...
 Venner, foreldre, kjæreste og ukjente mennesker for meg - møtte opp på Larvik bibliotek, denne kvelde. I tillegg til forleggeren av LIV forlag, Myriam H. Bjerkli som innledet kvelden, og krimforfatter Frode Eie Larsen og forfatter Lillian W. Skow.
   Siden jeg var så nervøs, fikk jeg lov til å være førstemann ut. Det var jeg glad for. Jeg hadde fått 20  minutter til rådighet. Jeg kikket aldri på klokka, så ikke aner jeg hvor lang tid jeg brukte...
   Da mikrofonen var plass, løsbladsystemet lå foran meg (for boka er fortsatt i trykken) og publikum satt stille og stirret på meg... da lot jeg det komme det som "skulle komme"...
   Eller rettere sagt - jeg leste aldri på manuset jeg hadde foran meg. Jeg snakket om hva jeg hadde gitt ut tidligere, at denne var min første voksenbok - og at dette var skummelt... Jeg snakket om novellesjangeren - som jeg synes er sterkt undervurdert - for får man til å skrive en god novelle, kan det være et lite kunstverk, tenker jeg. Jeg snakket om novellene mine og jeg avsluttet med å lese en hel novelle. Jeg leste den novellen jeg tenkte kanskje passet best til forsamlingen...
  Jeg ble helt overveldet av alle godordene jeg fikk etterpå. Utrolig! Og det var en sann glede å være ferdig, kunne sette seg ned og nyte opplevelsen av de to andre forfatternes proffe innlegg!

    For meg var dette en liten milepæl i forhold til å møte et "voksent publikum". Lokalavisa tok bilder og stilte et par spørsmål. Men jeg skal bli intervjuet til et større intervju i neste uke, har jeg fått høre.
  Og boka mi - ja, den vet jeg fortsatt ikke hvordan blir mottatt - for den har som sagt ennå ikke kommet ut av trykken... Men snart, snart....

8 kommentarer:

  1. Du var helt fantastisk, og jeg gleder meg masse til boka kommer. Glad i deg <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, kjære Lene!! Og takk for all støtte og oppmuntring du ga meg! Det gir selvtillit! Håper jeg får snakke mer med deg neste gang! Glad i deg!
      Stor klem fra meg

      Slett
  2. Så flot Liv Hege. Og jeg tror det hører med, at være nervøs på den måde, det er jo noget virkelig stort og flot for dig. En milepæl. Jeg er sikker på, at du klarede det utrolig godt og at dit indlæg var både veltalt og inspirerende.

    Ønsker dig alt godt på vejen videre. En ny dør har åbnet sig ... :)

    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for dine gode ord, Lene! Ja, dette var en liten milepæl for meg - og jeg er ganske stolt av meg selv. At jeg faktisk gjennoførte det! :-)
      Ja, jeg er veldig spent på denne "nye døren" nå... hva befinner seg nå på den andre siden... spennende...

      God klem til deg - og nyt helgen!

      Slett
  3. Høres ut som det gikk veldig bra, Liv Hege, heia deg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Puh... ja, nå kan jeg puste ut. Dette var litt av kveld for meg! Og jeg er så glad og stolt for at jeg gjennomførte og "klarte" det! :-)
      Klem!

      Slett
  4. jeg syns du er så tøff som gjør ting du ikke har gjort før- Du vet, Pippi sier - "det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert" - litt sånn det er med deg og? ;) du kaster deg uti noe med hele sjela - og det er jommen imponerende. Jeg er sikker på det ble helt knall dette - og jeg er så gla for at du har fullført alt dette med boken og greier - du er så god!! :) Får du pustet innimellom? ;) sånn ordentlig liksom. Ta deg tid til deg selv også - og legg vekk alle prosjekter innimellom. Jeg har sagt det før og sier det igjen - for bare slik klarer man å holde seg gående. Men du er sikkert god til det :) Så nydelig du er forresten - veldig gøy å se bilder av deg :)

    Ønsker deg en nydelig helg. Takk for alle fine ord hos meg - du er savnet vet du- og da gjør det ekstra godt å se deg innom. (Nå var det jommen en stund siden jeg hadde vært innom deg og ;)) klem klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Spirea! Vet du, jeg følte meg akkurat som Pippi da jeg skulle i ilden! Hun er et stort forbilde for meg - sammen med Astrid Lindgren!
      Tusen takk for dine alltid varmende ord.
      Ja, jeg får pustet innimellom, Spirea! Men jeg trenger nok disse utfordringene for å puste og leve. Skrivingen er en drivkraft i meg - det er oksygenen jeg trenger for å kunne gjøre alt mulig annet på en tilfredstillende måte...
      Men det siste halve året har vært intenst - men jeg ser nå at det har vært verdt det. Jeg aner ikke hvordan mottagelsen av boka blir, men jeg har kommet i mål med manuset. Det er en bok om en ukes tid!!
      Nå er det selve boklanseringen som snart står for tur...

      Takker også for de herlige komplimentene du ga meg!

      Ønsker deg en flott søndag, du vakre menneske. Du har en utrolig flott blogg - fordi du skriver så hjertskjærende godt om hjerteskjærende historier...

      God klem fra meg

      Slett