Totalt antall sidevisninger

søndag 13. februar 2011

Håkan Nesser


... Jeg er bare så fascinert av bøkene til Håkan Nesser... Han skriver med et språk som smaker som gode drops med deilig fyll... Jeg kjenner det prikker i huden, når han kommer med formuleringer som jeg aldri har tenkt på, men som treffer akkurat på det stedet der det skal treffe hos den leseglade (og skriveglade) mottageren...
Han har en enorm psykologisk innsikt som fascinerer meg, og når det er sagt, så er det ingenting som er mer spennende enn å lese om hva som kan røre seg i et menneskesinn, tenker jeg...
For meg blir Håkan Nesser å betegne som en mesterlig forfatter. En krimsjanger som er anderledes enn andre krimbøker... Jeg koser meg vilt når jeg leser hans bøker - og jeg gleder meg stort til at hans nyeste kommer i posten om få dager...
Men "Skyggene og regnet" anbefales sterkt. Den handler om:
"Viktor Vinblad synger salmer baklengs og kalles morderunge fordi faren drepte moren hans. Han blir ikke mindre mystisk da han som 15-åring faller ut av skolevinduet i tredje etasje, overlever, men mister taleevnen. Etter at Sara Psalmodin krysser hans vei og det skjer et mord, forsvinner han sporløst i tretti år. Nå går ryktene om at han er tilbake, og stebroren reiser hjem til barndommens trakter for å finne ut hva som egentlig skjedde med Viktor."

4 kommentarer:

  1. Jeg er enig med dig, Håkan Nesser skriver virkelig godt og er en af de virkelig stærke indenfor krimigenren. Jeg kan vældig godt lide hans stærke personbeskrivelser og troværdigheden. Samt, som du skriver, hans indsigt i det menneskelige sind.

    Bøger er en gudegave! :) Ha' en flot søndag. Klem.

    SvarSlett
  2. Helt enig! Har vel lest nesten alt av Håkan Nesser. Jo Nesbø er min favoritt, men Nesser kommer på en god annenplass:)

    SvarSlett
  3. Enig med deg. Nesser skriver utrolig bra!

    SvarSlett
  4. Kan kun tilslutte mig. Håkan Nesser er fantastisk.
    Personlig er jeg meget ivrig læser af norske krimier. De kan bare noget med sprog, beskrivelser og autencitet.
    God dag i Norge

    SvarSlett