Totalt antall sidevisninger

torsdag 29. desember 2011

Kunsten å leve

...Tanken var å stå opp tidlig i dag, mens mørket ennå omsluttet meg,- men når jeg først hadde muligheten, sovnet jeg igjen da klokka ringte... Mannen i huset har vært på jobb i flere timer, og datteren kom hjem til mamma-huset sent i går, og hun sover godt fremdeles...
Nå sitter jeg her med kaffekoppen og masse tanker farer rundt i hodet. Tanken på ferden videre. Tanken på 2012. Hvilke mål jeg har, og hvilke ambisjoner jeg har for det neste året...
Det gjelder å leve mens man kan. Det gjelder å skape når kreativiteten kommer. Det gjelder å gripe tanken mens den er der...

Mannen på bildet, kom vi over på Fuerteventura. En mann som var vanvittig brun på ryggen, fordi han alltid satt med ryggen til solen og lagde sandskulpturer... Fantastiske skupturer... mens et lite håndkle lå et stykke unna, hvor man kunne legge noen slanter på... Var det alt han levde av? Men det var allikevel ikke det jeg hang meg opp i, da jeg gikk forbi, og blikket mitt hang igjen på det kunstverket han var i ferd med å avslutte...
Det som opptok meg, var at denne mannen gjorde antagelig det han likte aller best å gjøre. Nemlig å skape. Være kreativ...
Tenk om vi alle tok oss tid til det; gjøre det vi liker aller best...
Det handler om å leve mens man har livet, har muligheten...

Da jeg åpnet mailen til morgenen, lå det en melding der om at bladet KULT ønsker å trykke novellen jeg sendte dem her om dagen. Sånt varmer masse. At folk vil trykke, vil kjøpe, vil lese... det jeg skriver! :-)
Et av målene for 2012 vil være at jeg skal fullføre mitt liggende manus. Det skal bli sendt inn til forlag. Og jeg gleder meg til redigeringen...
Nå har det kommet lyder i huset, og datteren er i full gang... Da er det på tide å prate litt. Høre om hvordan datter-livet utarter seg. Hun er snart ferdigutdannet sykepleier. Flinke jenta mi...

9 kommentarer:

  1. Lykke til i 2012!
    Og la oss håpe at det du skriver, lever litt lengre enn skulpturene til sandkunstneren:-)

    Romjulsklem fra Myriam

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Myriam! Spennende...
    Og ja... jeg håper da inderlig at mine skriverier varer lenger enn sandkunstnerens... ;-)
    Romjulsklem tilbake fra meg.

    SvarSlett
  3. Hm .. fint.Og sant. Å lage livet til et liv vi liker.
    Ha fortsatt fin romjul.
    :-)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med en ny solgt novelle! Det er jo bare så fantastisk å få "gehør" for det man skriver.

    Jeg har også formulert meg noen mål for 2012, blant annet å skrive mer på et skjønnlitterært prosjekt jeg har liggende. Det er en historie jeg brenner for å få ut, og hovedpersonen trår mer og mer tydelig frem. Det er en fantastisk prosess, det å skrive!

    Ønsker deg masse lykke til med prosjektene dine i 2012. Det blir et godt år!

    Klem fra LK.

    SvarSlett
  5. Så flott at de ville trykke det du har lagt din sjel i:-)) Håper du får fine skrivestunder fremover - klem

    SvarSlett
  6. Så kjekt du fekk seld då! Og så fine refleksjonar rundt "sandkunstnaren". Tenk å få driva med det ein likar best, dag ut og dag inn!! :)

    SvarSlett
  7. Herlig Liv Hege. Ønsker deg o gubben et flott 2012 år, og håper vi får til en kaffekopp på nyåret. :) Klem Pål

    SvarSlett
  8. Tusen takk til dere, Bente, Lill-Karin, Janne Tove og Kristin! Jeg setter stor pris på kommentareren deres. Jeg stikker innom dere senere i dag! :-)
    Og tusen takk for hyggelig hilsen fra deg, Pål! Du vet hvor jeg bor, - så kaffe skal bli! Et flott nytt år ønskes deg og dere andre også! Og tusen takk for alle smil og gode ord i året som har gått! Klemmer!

    SvarSlett
  9. Dette var et utrolig inspirerende innlegg - til ettertanke! Tusen takk skal du ha for at du deler! :)

    SvarSlett