Totalt antall sidevisninger

tirsdag 4. februar 2014

Ukebladnoveller

   Jeg har skrevet noveller i en mengde år, noe som betyr at jeg kjenner "ukebladnovellebransjen" ganske godt nå. Jeg vet hvilke sjangre hvilke blader vil ha. Og jeg vet også at nåløyet er forholdsvis trangt. Ukebladene stiller sine krav.
   Vi forfatterne er helt prisgitt den eller de to som sitter og vurderer novellene vi sender inn. Jeg husker at jeg gikk i kjelleren gang på gang, for svaret jeg fikk var alltid nei... Men jeg visste at det måtte være noe i meg som drev meg, siden jeg aldri ga meg... Jeg hadde noe å fare med, noe å formidle, noe å gi...
   Og endelig kom dagen! Jeg husker så inderlig godt da jeg fikk min første novelle på trykk. Det var i Hjemmet 2002. Jeg danset og jublet med konvolutten i hånden! Ja, du leste riktig... den gang fikk jeg ikke svar på mail, men i en konvolutt, med beskjed om å sende dem novellen min på diskett! Tenk, det er jo ikke sååå lenge siden...
   Siden har jeg fått solgt mange noveller. Men veldig ofte har et ukeblad sagt nei til novellen min, selv om de så og si hver gang har sagt at novellen har vært godt skrevet, den har vært for gammelmodig, for tynn, for trist, de skjønte den ikke.... mens neste blad har kjøpt den på stedet.(ikke hver gang, selvfølgelig)


    Noe jeg raskt fant ut, var at det er viktig å etablere et godt forhold til disse fictionsansvarlige. Noen følte jeg nærmest ble en god venn, og jeg har hatt god kontakt, med særlig fictionsansvarlig i Familien. Jeg følte derfor både en sorg og tristhet, da jeg fikk høre at hun skal slutte nå, og at fictionsansvarlig i Norsk Ukeblad skal overta.
   Det er også da man ser at Norge er et lite land. Det er få ukeblader med noveller her i landet, og vi er mange som har lyst til å selge våre noveller...
   Det gjelder å forme og skrive de fineste, beste, morsomste, kjærlighetsfylte og mest spennende historiene... Det er ikke lett... og jeg har en tendens til å skrive noveller som ikke passer i ukebladene... Jeg skriver for mye drama, får jeg til svar...
   Det var vel derfor jeg fant ut at mange av novellene min passet best i en bok. Boka "Kjærlighet, løgner og ølglass" (LIV forlag)
  
   Men i skrivende stund er jeg veldig spent på svaret jeg får fra et ukeblad hvor jeg sendte inn min sist skrevne novelle for to uker siden. Jeg fikk beskjed i går om at den er til gjennomlesning hos konsulent. Jeg venter i spenning.
   I mellomtiden skriver jeg en krimnovelle basert på gårsdagens innlegg...
 

4 kommentarer:

  1. Hei! Takk for at du deler erfaringer rundt dette! Jeg skal jo driste meg utpå denne arenaen i løpet av året. Da er tipsene dine til god hjelp! Må bare produsere litt først sånn at jeg ikke nødvendigvis sender inn førsteforsøket. Er ikke redd for å få nei, og målet er egentlig bare å få trykket en eneste novelle i 2014. Så får det bli opp til meg å finne på noe som er bra nok. God onsdagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må nok regne med noen nei, sånn er det bare. Men gi ikke opp! Hvis det er skrive du vil, så skriver du! Morsomt å lese når du får du på trykk, men da må jeg vite navnet ditt! Si i fra når noveller blir antatt! Lykke til! Fin torsdagskveld til deg!

      Slett
  2. Jeg deler din erfaring, Liv Hege, at ukebladene tar langt fra "hva som helst": Både språket og innholdet skal holde en viss kvalitet, og ofte har de ønskede "temaer". Jeg har også skrevet en god del noveller som enten ikke har blitt kjøpt inn, eller som jeg vet ikke passer. De har jeg lagt i "skrivebordskuffen", og kanskje får de en dag se dagens lys i en samling. ;) Det får tiden vise.

    Det viktigste er jo gleden ved å skape. Jeg lå en kveld og tenkte på hvor glad jeg er i de karakterene jeg har skapt i disse novellene. Alle har sine særpreg, sine gleder og sorger. De er nesten levende for meg.

    Jeg er veldig takknemlig for det gode samarbeidet jeg har med Hjemmet, og håper virkelig at det fortsetter i årene som kommer. For som forfatter er det godt å ha en "kanal" å sende sitt arbeid til, et sted man blir lest og faktisk kommer på trykk.

    Ha en fin dag, skrivevenn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har jo blitt suveren på novellene i Hjemmet, Lill-Karin! Selv har jeg ikke hatt hellet med seg mye i det bladet, men jeg satser på nytt nå, og venter svar fra henne nå en av dagene. Det er spennende å utfordre seg selv, prøve på forskjellige sjangre og la ordene flyte.
      Jeg er enig med deg at man får et forholdt til de karakterene man skaper. Det har jeg særlig merket med Mikkelbøkene mine. De lever jo- virkelig!!

      Ha en fin kveld, min skrivevenn - som jeg setter stor pris på! (Det å ha kontakt med likesinnede gir stor glede og inspirasjon!

      Slett