Totalt antall sidevisninger

onsdag 18. august 2010

Å kommunisere



er så mangt. Språk er så mangt. Selv føler jeg meg ganske rik på ord og på språk. Jeg elsker å leke med ord og med det verbale språket. Det å kunne skrive ned ord som igjen blir til setninger, som igjen blir til handlinger i fortellinger, historier, bøker og sanger...
Men jeg jobber også med ord og kommunikasjon på andre måter. Noe som er veldig fascinerende, synes jeg.
Tegn til tale jobber jeg med daglig med mine elever. Dvs. at jeg bruker tegnspråk i tillegg til at jeg bruker tydelig, verbal tale, for at elevene mine skal forstå mest mulig.
Jeg bruker dataprogrammer som viser ord og bilde som et symbol for ordet, som igjen blir hengt opp på dagtavler, slik at elevene f.eks. får en klar oversikt over timene gjennom dagen.
Jeg er også såvidt innom bruken av talemaskin. Dvs. at noen elever som ikke har verbalt språk, må kunne kommunisere via hjelpemidler, altså trykke på knapper som igjen uttaler ordene de er ute etter å formidle..
En annen form for kommunikasjon er musikk... Det er mye som kan bli uttrykt gjennom musikken - her trengs ikke alltid ord heller. Og den kan være et språk mellom mennesker som i utgangspunktet ikke snakker samme språk...
Det er også mye som kan uttrykkes gjennom bruken av tegning og maling, og gjennom det estetiske...
Kroppsspråk er nok en form for kommunikasjon,- blikk, gester, mimikk... og kroppen kan til tider uttrykke mer enn de aller klareste ord. Det har nok de aller fleste erfart. (følelser som sinne, sjalusi, kjærlighet, sorg, glede)
Så språk er så mangfoldig - og uansett finnes det enormt mange måter å kommunisere på i dag... og det til tross... går de fleste forhold i stykker, pga, av manglende kommunikasjon...
Tankevekkende...

2 kommentarer:

  1. En spændende men rigtig betragtning Liv, politisk taler man også forbi hinanden, så kommunikation kan være en vanskelig størelse at bokse med.
    Godt indlæg.

    SvarSlett
  2. God aften, kjære medblogger.

    Jeg er enig, det er tankevekkende.
    Men kan hende virker alle de mange måter å kommunisere på - noe paradoksalt - forstyrrende, eller hemmende på oss mennesker (her tenkes det særlig på de mer moderne verktøy for kommunikasjon).
    Jeg er også noe skeptisk til at anstrengelsens betydning som har ligget til grunn for all opplæring gjennom flere tusen år, skal skusles og lekes vekk. Når f.eks. undervisning ikke lenger skal foregå i en læreprosess, men som underholdning.
    Et stort ordforråd og oppøving i språklige formuleringer er imidlertid det viktigste instrument for nyansert hjernevirksomhet – ja, i stor utstrekning viktig også for følelseslivet, som tilføres distinksjoner når vi setter navn på følelsene. Jeg vet ikke om f.eks. SMS-språket er den riktige veien å gå.
    En liten digresjon der altså, men du ser forhåpentlig den røde tråden. Temaet er dessuten stort og omfattende.


    Eders ærbødigst
    1 stk. sort svane.

    SvarSlett