Totalt antall sidevisninger

mandag 13. oktober 2014

Ja, jeg skriver!

   Dagene går, ukene går...Tiden går. Det kan se ut som jeg gjør alt annet enn å skrive. Jeg knipser mye bilder, er litt hekta på Instagram for tiden. Må innrømme det. Masse flotte bilder der, moro å legge ut, moro å få følgere og moro å følge andre inspirerende folk...
   Jeg hekler, jeg jobber, jeg handler, jeg... Ja, jeg gjør masse greier hele tiden - men jaaa, jeg skriver også!
    I forrige og denne uka kan min novelle "Det handler om å leve" leses i bladet Familien. Veldig moro å få novellene på trykk. Og denne novellen prøvde jeg å være litt "dyp i"... Det passer dårlig hos de fleste blader, men Familien ville heldigvis ha den.

   Jeg skal også straks i gang med å bearbeide bokmanuset mitt som jeg har fått antatt. Gleder meg stort til denne prosessen. Det blir også veldig moro å se illustrasjonene fra illustratøren. Hvem nå det blir... Illustrasjonene er viktige!...

    Ellers fikk jeg en utrolig gledelig og hyggelig og overraskende mail i dag. Jeg fikk et spørsmål. Et spørsmål om jeg ville være en av noen få novellister i et kjent norsk ukeblad. Jeg ble tilbudt en gjenbruksavtale - dvs. at novellene som blir antatt kan bli solgt til Danmark og Sverige - uten at jeg får noe ekstra for det - men da er jeg inne i varmen, og de ønsker å ta inn mine noveller. (det er vanskelig å få antatt noveller i ukeblader nå - mange som slåss om beinet)
Så dette var utrolig gledelig! YES!

   Fortsettelse følger... ;-)

4 kommentarer:

  1. Høres fantastisk ut å være fast novellist, hvis jeg forstod det rett.
    Likte jo ikke så godt at det er blitt vanskeligere å få noe inn, siden det jo er nå jeg skal prøve, men er man bare flink nok så må det jo være mulig fortsatt! :) 3 uker igjen så er jeg i gang!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg blir tydeligvis en av få novellister som de tar inn i bladet sitt - og som du påpeker,- det ER fantastisk for meg! Men du må jo ikke gi opp av den grunn! Men nå er jeg spent... du skriver at det er 3 uker igjen... Hva skjer da? Gir du ut et manus, da? Skal titte innom deg litt senere - må på jobben nå straks. Ha en fiiin skrivedag!

    SvarSlett
  3. Hei! Så spennende Gratulerer! Har lest et par noveller av deg, og du skriver veldig bra. Har prøvd meg litt selv, men fått erfare at det er veldig vanskelig å komme inn på det markedet, ja! Hva mente du med at du ikke får noe ekstra om de også trykkes i Sverige og Danmark. Høres ut som om de vil ha arbeidet ditt gratis? Eller får du et høyere honorar i Norge om du har en sånn "gjenbruksavtale"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Freners! Tusen takk for ditt innspill. Veldig hyggelig at du har lest et par av mine noveller og at du likte dem. Ja, det er mange om beinet, mange som sender inn noveller og det er ikke lett å få igjennom. Selv prøvde jeg meg i mange år, før jeg endelig "fikk gjennomslag". Jeg vet at ukebladene sliter, og for at de i det hele tatt skal få inn noveller som er gode - tenker jeg - så må de lokke med noe. Du har fortstått rett, jeg får ingenting hvis de selger novellen til samme mediahus i Sverige eller Danmark (selges den til andre, er det noe annet) - og jeg får neppe noe høyere honorar i Norge. Det positive er at du ønsker å kjøpe inn flere noveller av meg. (hvis jeg ikke hadde godtatt avtalen, hadde de neppe kjøpt flere...) Så jeg blir ikke rik av dette, men det var heller ikke meningen for meg. Det viktigste er at jeg får gitt ut flere av mine noveller. Jeg elsker å skrive noveller, og det er fantastisk at folk kan få mulighet til lese dem - hvis de ønsker det. Men ikke gi deg! Stå på! Skriv - hvis det er det du vil! Ha en fin dag!

      Slett